Alifie chinezească țineți?

O expresie pe care degeaba am cercetat-o pe interneți, că nu i-am găsit originile: ”a ține”, cu sensul de ”a vinde”, ”a avea în vânzare”. Nici nu știu din ce cotloane ale țării provine această expresie, dar mereu m-a amuzat.

@iuliadamaroiu, mi-am luat balsam de tigru.

A post shared by Ioana Cozma (@hippiecheese) on

Știu că eram la IKEA și căutam un capac de WC și eu, ca omul. M-am învârtit pe lângă periile de toaletă căutând capacul (pe care-l aveam deja acasă, într-o variantă crăpată), dar n-am găsit. Am văzut o tipă care lucra acolo și m-am dus s-o întreb:

– Nu vă supărați, capace de WC aveți?

– Nu, din păcate nu mai ținem.

Mi-a luat câteva secunde să înțeleg: ”Nu le țin în față, pe rafturi? Poate le țin în spate? Zice că nu țin, adică nu-s rezistente capacele astea (că v-am spus, am avut unul tot de la IKEA, care s-a crăpat). Ce dracu’ vrea să spună cu <nu ținem>?”. Până să-mi amintesc că am mai auzit această expresie prin cotloanele sumbre ale Bucureștiului, în magazinele de cartier, la vânzătoarele cu permanent. Și m-am luminat:

– Aaah! N-aveți, adică.

– Da, nu ținem.

Și mergând dincolo de înțelesul inițial, dacă ”a ține” = ”a avea”, ”a da” = ”a vinde”? Adică oamenii care folosesc expresia asta îți răspund, dacă-i întrebi ”Nu vă supărați, vindeți alifie chinezească?”, cu ”Nu, nu dăm alifie chinezească!”? Pentru ca așa, ”a ține” ăsta, capătă un cu totul alt sens: vânzătorul ține cu dinții de ceva sau ține în magazin ceva și nu-i dă drumul.

Și acum, câteva lucruri care mi se par că merg cu verbul ăsta:

”Nu vă supărați, mentosane țineți?”

”Sfoară de rufe țineți?”

”Aici, la farmacia dumneavoastră, țineți violet de gențiana?”

”Frumoasă croitorie aveți. Da’ pernuțe de ace țineți?

”Auziți, sifoane de sticlă țineți?”

Ca apoi să închei cu ”Păi da’ de ce le țineți, doamnă? Dați-le drumu’, că nu se mai poate așa! Ce să vă spun, țineți dumineavoastră totu’ și nu dați și la alții!”.

Posted on Februarie 4, 2015, in Fără categorie. Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

