Fobia mea care nu e fobie

Mereu m-au enervat oamenii care folosesc cuvântul ”fobie” pentru orice teamă și neliniște pe care o au: ”Fată, io am fobie de reatebeu!”, ”Bă, am o fobie de oamenii care mestecă zgomotos!”.

Două frici am și eu în viață (pe lângă frica de eșec, haaaa!): ambulanțe și scări. Sunt frici, pentru că nu sunt ”stări patologice de neliniște și de frică obsedantă, lipsite de o cauză obiectivă sau precisă. Repulsie, antipatie pentru ceva”, cum zice DEX-ul. Adică nu mă zvârcolesc sau înnebunesc în legătură cu astea două. Ambulanțele îmi dau o stare de neliniște pentru că: 1. mă gândesc că înăuntru poate fi un om grav bolnav/pe moarte, 2. sunetul ala de panică și 3. nu-mi dau seama mereu de unde vine sunetul și mă gândesc că poate vine spre trecerea de pietoni pe care trec și mă bușește.

Iar la scări, e o poveste mai amuzantă: primele scări dificile pe care le-am urcat în viața mea, ținând-o pe mama de mână, au fost scările rulante. Și dacă ați fost odată mici, știți că totul vi se pare mai mare și mai periculos decât voi. Și nu ajută neapărat când părintele îți spune: ”Ai grijă la scări! Ridică piciorul să nu ți-l prindă!”. Pentru că mi-am format o mică frică: dacă mi se prinde piciorul între scări? Și apoi îmi făceam un algoritm de urcare: cum să nimeresc exact scara când iese și cum să sar pe ea.

Și a apărut și reclama asta care parcă a confirmat spusele mamei cu prinsul piciorului și, mai rău, prinsul întregilor haine!

Și alte scări care mă neliniștesc sunt alea care au spații între trepte (dacă pășesc prost și-mi intră piciorul printre ele?) și cele spiralate (dacă pășesc pe spațiul îngust și mă rostogolesc pe ele?).

Oricum, cea mai bună terapie e să-ți înfrunți teama. Și e și mai bine când nu știi că urmează să ți-o înfrunți. Să n-ai timp să te pregătești psihologic. Asta mi s-a întâmplat mie când m-am trezit că trebuie să urc scările alea metalice, ude, ruginite și înconjurate de mici cascade de la Canionul Șapte Scări din Munții Piatra Mare. A fost cea mai bună terapie pentru teama asta. I mean, look at it:

Voi ce fobii care nu sunt fobii aveți?

Posted on Februarie 9, 2015, in Unde fugim de acasa?. Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

